De Onthulling op 21 januari 2019

Op maandag 21 januari 2019 werden 79 predicaten Excellente Scholen uitgereikt op scholen door heel Nederland. De uitreiking werd begeleid door scholen die in eerdere jaren het predicaat kregen.

In Vught ging inspecteur-generaal Monique Vogelzang naar Kentalis Talent voor doven en slechthorenden

Uitreiking predicaat Kentalis Talent

*Muziek speelt*

Monique Vogelzang – Inspecteur-generaal van het Onderwijs:
We zijn nu in Vught om aan Kentalis Talent het predicaat excellente school uit te reiken.
Ik ben hier met Yvonne van Mierle en zij heeft ook een excellente school.

Yvonne van Mierle:
Ik ben directeur van basisschool het Palet in Eindhoven en ik ben bijzonder vereerd dat ik vandaag mee mag om bij Kentalis Talent het predicaat excellent mee uit te delen.

Monique Vogelzang – Inspecteur-generaal van het Onderwijs:
Deze school is heel goed in passend onderwijs voor dove en slechthorende kinderen of kinderen met een taalstoornis.
Daarnaast in de professionalisering van het eigen personeel.
Dus de leraren, leraressen werken samen met bijvoorbeeld de wetenschap om steeds beter te worden.

Annet de Klerk – directeur Kentalis Talent:
Het is feest omdat onze school een prijs krijgt.
Dan laten we de vlag zien.

*Applaus*
Een confettikanon wordt afgeschoten.
*Geschreeuw*

Annet de Klerk – directeur Kentalis Talent:
We zijn natuurlijk supertrots dat we voor de derde keer op rij het predicaat hebben.
Ik vind het ook echt een bevestiging van het werk wat we hier doen.
Verbinden van wetenschap en praktijk binnen het onderwijs en het samenwerken vanuit het speciaal onderwijs met het reguliere onderwijs, die twee dingen, dat is prachtig als dat ook nog eens extern erkend wordt.

Ik was boven en ik heb iets lekkers gevonden, dus voor jullie allemaal iets lekkers.

Matthijs van Heck – leerling:
Ik vind het goed dat deze school dat doven en slechthorenden combineert.
En als we het vragen dat we dan meer instructie krijgen.

Nadeem Safari – leerling:
Als je iets moeilijk vindt dan kan de school ermee helpen en dan snap je het eigenlijk beter.

Annet de Klerk – directeur Kentalis Talent:
Ja, Mark, nu moeten we dat bordje even gaan ophangen natuurlijk. 

Mark Verschuur – leerkracht doof/slechthorend:
Ik ben trots op ons team.
Via social-media krijgen we regelmatig door van ouders die afscheid hebben genomen van onze school hoe blij ze zijn geweest, hoe goed wij het hebben gedaan.
Dan denk ik bij mezelf, goh, dat hebben wij gedaan.
Samen.
 
Eindtitel:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Dit is een productie van het Onderwijs in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Januari 2019.

De school voor praktijkonderwijs ’t Segment in Gouda kreeg het predicaat van minister Arie Slob

Uitreiking predicaat Het Segment

Arie Slob:
Dit is hem.
Ik heb deze school het predicaat excellent mogen geven.
Ze hebben dat zelf aangevraagd en daar heeft de jury ook naar gekeken: wat doet deze school voor praktijkonderwijs?
Die blijkt echt op een excellente manier met de leerlingen om te gaan, de leerlingen ook te begeleiden, ook richting de arbeidsmarkt.
Prachtig om nu op een school als deze te zijn en dat predicaat excellent ook aan hen te geven.

Het predicaat wordt uitgereikt.

Arian Koops:
Iedereen die hier werkt en alle leerlingen zijn vreselijk trots op het predicaat en het is een bevestiging eigenlijk van het werk dat we dag in dag uit goed bezig zijn en dat we de dingen doen die ertoe doen voor de kinderen.
Dus doen we de goede dingen en doen we ze goed?
Dat is de vraag die we ons elke dag stellen.
Het is maatwerk.
Als je kijkt naar de verschillen tussen de leerlingen, daar moet je dus op inspelen.
Maar je moet ook inspelen op de individuele wensen van de leerling en de behoefte van de leerling.
Als een leerling zegt ik wil graag stratenmaker worden, dan moet je een programma op maat maken om ervoor te zorgen dat die jongere straks een succesvol stratenmaker is.
Als een leerling zegt, ik wil graag doorleren, ik wil een MBO-traject doen, dan kun je hier op school bij ons ook MBO-1 halen.

Bjarn Tol:
Ik vond het leuk om kennis te maken met de minister en leuk dat hij hier op school mocht zijn en ons het predicaat excellent mocht uitreiken.
Ik zit hier nu zes jaar op school en het is elke keer een plezier om naar school toe te fietsen.

Arie Slob:
Voor ieder mens is het belangrijk dat je op een bepaald moment leert ontdekken waar je kwaliteiten liggen en ook wat je leuk vindt.
Voor deze leerlingen, omdat ze ook best wel wat moeite hebben met leren vaak, is het helemaal heel erg belangrijk dat ze daar goed in begeleid worden en dat vraagt best heel veel.
Maar het is fantastisch om te zien dat in het praktijkonderwijs de docenten en allen die daarbij betrokken zijn er echt vol voor gaan om deze leerlingen ook een goede kans te geven.

Eindtitel:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Dit is een productie van het Onderwijs in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Januari 2019.

Basisschool Wereldwijs in Amsterdam Zuidoost werd bezocht door juryvoorzitter Dorothee van Kammen

Uitreiking predicaat Wereldwijs

Dorothee van Kammen – Voorzitter jury Excellente Scholen:
We staan hier bij basisschool Samenspel, Marijke is daar de directeur.
Die school is al excellent.
Wij gaan het predicaat uitreiken aan basisschool Wereldwijs, dat is hier een stukje verderop.
Die worden vandaag excellent dus het is een hele feestelijke dag.

*Muziek speelt*

Een excellente school is een school die goed is en die daarbovenop nog een eigen profiel heeft gekozen van iets waar ze echt in willen uitblinken.
Wereldwijs is een excellente school en daar mogen jullie wel even heel hard voor applaudisseren.

*Kinderen schreeuwen en applaudisseren*

Lisa Peperkamp – Leerkracht basisschool Wereldwijs:
Wij zijn excellent omdat wij onze leerlingen heel kritisch naar zichzelf laten kijken, naar hun eigen ontwikkeling.
En zo te leren aangeven wat ze nodig hebben van de leerkracht.

Paula Hoonhout – Directeur basisschool Wereldwijs:
We richten ons heel erg met ons excellentie-profiel op het leren leren en dat we allemaal tools aanreiken voor kinderen.
Omdat we geloven dat we daar juist het verschil voor deze kinderen maken.
Dat ze daar zichzelf leren beoordelen, lol krijgen in leren en nieuwsgierig blijven.

*Kinderen tellen af naar nul en schreeuwen*

Basisschool Wereldwijs is er heel goed in om wat ze willen bereiken met de kinderen heel concreet te maken wat ze dan in de klas willen zien bij de kinderen.

Waar is dat feestje?
Hier is dat feestje.

Shae – Leerling:
Ik vind het leuk dat wij deze prijs hebben gewonnen want wij zijn een hele goede school.
Omdat we elkaar helpen en leren van onze fouten.

Tiäna – Leerling:
De juffrouwen en de meesters zorgen goed voor ons en met zorgen bedoel ik dat als je iets vraagt dat ze tijd vrij maken om je te helpen.

Ik vind het heel fijn om hier te werken.
En ik word er heel gelukkig van om te zien hoe onze kinderen door onze manier van werken zich ontwikkelen tot zelfbewuste wereldburgers die zichzelf kritisch blijven afvragen:
Wie ben ik?
Wat kan ik en wat ik wil nog bereiken?
En wat heb ik daarvoor nodig?

*Muziek speelt*

Ik vind het geweldig dat we het predicaat excellent hebben ontvangen.
Vooral omdat we een school zijn in Amsterdam Zuidoost.
Vaak gezien als een kansarme wijk en we bewijzen hiermee dat we goed onderwijs geven op een school met een zeer diverse samenstelling.

Shae – Leerling:
Onze school is excellent en dat vind ik helemaal top.

Tiäna – Leerling:
Ik vind het een superleuke school.

*Muziek speelt*

Eindleader: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Dit is een productie van de inspectie van het Onderwijs in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Januari 2019.