Rotterdam
Visio Onderwijs Rotterdam (vso en so)
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Visio Onderwijs Rotterdam het predicaat Excellente School voor speciaal onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school naar creatieve en innovatieve oplossingen zoekt om haar leerlingen passend onderwijs te bieden en daarmee optimale leer- en ontwikkelkansen biedt. De werkwijze en expertise van Visio Onderwijs Rotterdam kunnen als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Visio Onderwijs Rotterdam heeft een bevlogen team dat het exellentieprofiel ‘Innovatiekracht om de leerprestaties van leerlingen met een visuele beperking maximaal te stimuleren ter bevordering van hun leerprestaties en daardoor kansengelijkheid’ als uitgangspunt heeft gemaakt van het onderwijs op de school. Het team heeft een sterk onderzoekende houding en er heerst een lerende cultuur op de school. Deze twee kwaliteiten in combinatie met expertise op het gebied van visusbeperkingen leiden tot de ontwikkeling van onderwijs op maat met passende materialen.
De intrinsieke motivatie van het team en de verantwoordelijkheid die gevoeld wordt om leerkansen te creëren voor de leerlingen van de school, wordt gezien en ervaren door de leerlingen van de school en hun ouders.
De ontwikkeling van nieuwe materialen ondersteunt de leerlingen in hun ontwikkeling. De leerkrachten op de school zijn zich bewust van de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen op de school en hanteren een adaptieve didactiek. Hiermee streeft de school naar kansengelijkheid voor de leerlingen en naar optimale participatie, zowel binnen als buiten de school.
Visio Onderwijs Rotterdam onderneemt veel activiteiten om kennis, expertise, ervaring en ontwikkelde materialen te delen. Door middel van de ambulante dienst van de school is de expertise ook beschikbaar voor leerlingen die onderwijs volgen binnen het reguliere onderwijs. De school heeft een breed netwerk van partners, op regionaal, nationaal en internationaal niveau.
Bekijk de schoolkaart van Visio Onderwijs Rotterdam (vso), schoolkaart van Visio Onderwijs Rotterdam (so) en download het juryrapport.
De Stelberg
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat De Stelberg het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van het excellentieprofiel ‘Samen voor een sterke kwaliteitscultuur’ en de wijze waarop De Stelberg hieraan invulling geeft. De Stelberg zet in op de horizontale organisatiestructuur, waarmee zij de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de gehele schoolontwikkeling die hieruit voortvloeit benadrukt. De Stelberg kan als voorbeeld dienen
voor andere scholen.
De Stelberg maakt het excellentieprofiel ‘Samen voor een sterke kwaliteitscultuur’ waar. Directie, team en medewerkers stralen een hoge gezamenlijke betrokkenheid en een hoge gezamenlijke verantwoordelijkheid uit. De school heeft door de schoolbrede inzet van leerKRACHT een middel in handen om vanuit een positief perspectief (delen van successen) voortdurend te reflecteren op het doelgericht handelen en de acties die daaruit voortvloeien.
De jury heeft waardering voor de heldere lijn in de schoolambities en deze betreffen niet alleen de leerresultaten. De school spreekt zich ook uit over de persoonlijke ontwikkeling van alle betrokkenen en biedt volop mogelijkheden voor het inzetten van talenten en nadere professionalisering van alle medewerkers.
De kwaliteitsgroepen zijn binnen de school de spil waar het in het excellentieprofiel om draait. Zij dragen de schoolontwikkeling, realiseren de daarbij behorende doelen en maken de vertaling daarvan naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Deze horizontale structuur waarderen de medewerkers zeer. De directie behoudt de helicopterview in het bewaken van de kwaliteit en houdt zicht op de verbinding tussen de kwaliteitsgroepen. Een mooi voorbeeld van de verbinding bewaken door de directie is de werkwijze van Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO), een werkwijze die in meerdere kwaliteitsgroepen een belangrijke rol speelt. De directie heeft geparticipeerd in deze kwaliteitsgroep, heeft vervolgens de verantwoordelijkheid overgedragen aan de kwaliteitsgroep OPO en is nu aanspreekpunt bij vragen.
Vanuit verschillende situaties en gesprekken heeft de jury gezien, gehoord en ervaren hoe belangrijk de vraag ‘kunnen we borgen wat goed loopt en verbeteren wat beter kan?’ centraal staat. De cyclus evalueren, borgen en ontwikkelen is goed verankerd binnen De Stelberg.
De jury ziet nog enkele uitdagingen voor De Stelberg. In de eerste plaats betreft het de lesobservaties door didactische coaches, om tijdens collegiale consultatie naast de vorm in de instructie ook te bekijken of de bedoeling, namelijk het stimuleren van het denk- en leerproces van de leerling, voldoende uit de verf komt. De tweede uitdaging is de vraag in hoeverre het mogelijk is de kwaliteitsgroepen een dusdanige structuur mee te geven dat bij de onderdelen van schoolontwikkeling het effect op de leerling meer zichtbaar is. Een mooi voorbeeld van een effect is deelname van leerlingen aan de leerlingenraad en hoe leraren het effect hiervan op de leerlingen kunnen benoemen. Vervolgens nodigt de jury de directie uit te onderzoeken of het excellentieprofiel beknopter is weer te geven op basis van de criteria (zie inleiding) of op basis van de kwaliteitsaspecten die daarvoor in de plaats gaan komen. Bied leraren, ouders en ook leerlingen de mogelijkheid om het excellentieprofiel helder en duidelijk voor het voetlicht te brengen.
Tot slot heeft de jury vanuit meerdere geledingen gehoord dat de school uitstraalt ‘Samen voor een sterke kwaliteitscultuur’ te staan. Ouders en ketenpartners bevestigen dat. Bijzonder is dat de school het Albeda College huisvesting biedt, zodat voor de studenten praktijk en theorie hand in hand kunnen gaan.
Bekijk de schoolkaart van De Stelberg en download het juryrapport.
Globetrotter Katendrecht
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat De Globetrotter Katendrecht het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van hoe het eigenaarschap van de leerlingen wordt vormgegeven met het eigen leren via leerdoelen en weggetjes, de samenwerking met ouders, en de autonomie van de leraren van De Globetrotter. Deze aanpak zou als voorbeeld kunnen dienen voor andere scholen.
De Globetrotter heeft als excellentieprofiel: ‘Excellent in onderwijsaanpak – eigenaarschap bij leerlingen’. Zij werken vanuit het gedachtegoed van dalton.
Het centrale begrip autonomie is in alle processen van de school terug te vinden. De zelfstandigheid van de leerlingen staat voorop. De school vindt het belangrijk dat kinderen opgroeien tot autonome burgers in de maatschappij van de toekomst. De leerkracht treedt hierbij op als coach en leert de leerlingen zelf doelen te stellen en zelf onderzoek te doen om oplossingen te vinden.
De leerlingen werken met eigen leerdoelen en ik-doelen en evalueren die met de leerkracht. De ik-doelen worden ondergebracht in zogeheten weggetjes en de leerdoelen zijn zichtbaar in Snappet. Ook de groepen werken aan eigen groepsdoelen. Deze worden dagelijks besproken tijdens de bordsessie, waarbij het welbevinden van het kind centraal staat.
‘Vrijheid in gebondenheid’ is de lijfspreuk van De Globetrotter. De leerlingen mogen eigen doelen kiezen, zelf bepalen of zij de instructie bijwonen en zelf kiezen waar zij willen werken en met wie. De leerkracht houdt echter wel de regie in handen. Wanneer de keuze van de leerling niet goed voor hem of haar uitpakt, gaat de leerkracht het gesprek aan om met de leerling de keuze te evalueren.
De ouders worden gezien als partners. In de omgang met ouders staan gelijkwaardigheid en transparantie centraal. De ouders worden nauw betrokken bij het onderwijs en zijn altijd welkom in de school voor een gesprek of een gastles. De school houdt veelvuldig leerkracht-kind-oudergesprekken. Een van de onderwerpen die daarbij centraal staat is het portfolio van de leerlingen, waarin de groei van de leerling zichtbaar wordt gemaakt. De school werkt thematisch. De kinderen en ouders worden betrokken bij het thema en de leerlingen vullen het thema, waar de leerdoelen in zijn opgenomen.
De leerkrachten werken samen in focusgroepen, waarin het beleid van de school wordt uitgewerkt. Uitgewerkte processen worden geborgd in zogeheten reisgidsen. De leerkrachten stellen in bouwgroepen samen doelen op en werken groepsdoorbrekend tussen de parallelgroepen.
De school heeft verschillende voorzieningen voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. De school heeft een nauwe band met de pabo. De school functioneert als opleidingsschool en wisselt kennis en ervaring uit. Leerkrachten van de school geven ook les aan de pabo. De school is ook opleidingsschool voor de daltonopleiding.
Bekijk de schoolkaart van Globetrotter Katendrecht en download het juryrapport.
Wolfert Tweetalig - havo
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Wolfert Tweetalig het predicaat Excellente School 2022-2025 voor havo en vwo toekomt.
De jury is onder de indruk van wat er gerealiseerd is in de volgende domeinen: geëngageerde internationalisering, breed ingezette coaching en een focus op autonomie en persoonsontwikkeling van de leerlingen op het Wolfert. Dit kan als voorbeeld dienen voor andere scholen. Een leerling vertelt aan de jury:
“Excellent is gewoon het veilige gevoel in de school. De school maakt je goed klaar voor de samenleving, ze maken je klaar voor de wereld, we zijn goed voorbereid op de toekomst, je leert met name samenwerken.”
Centraal staat de ambitie om de leerling te helpen groeien vanuit innerlijke motivatie tot een actieve wereldburger. Een wereldburger die de wereld begrijpt en met zelfvertrouwen en vanuit zelfreflectie kan handelen, volgens een waardevol toekomstbeeld. De school weet een praktijk te realiseren waarin duurzaam gewerkt wordt aan het versterken van het zelfstandige leerproces, vanuit reflectie en verantwoordelijkheid.
De internationale context is een belangrijk onderdeel van het wereldburgerschap en van het bewustzijn van de uitdagingen van nu en in de toekomst. De daadwerkelijke focus op intrinsieke groei lijkt een duurzaam proces waarin de school meegroeit met de leerlingen van de eerste cohorten uit dit programma. De school kan grote stappen maken in de vaardigheden die de toekomst vraagt, zoals reflectie, samenwerking, transculturaliteit en ondernemingszin. De school legt minder de nadruk op cijfers en kwantitatieve toetsing, maar meer op de kwalitatieve zelfeffectiviteit.
Het klimaat op de school is een weerspiegeling van de onderliggende waarden zoals zelfvertrouwen, persoonlijke groei en motivatie. Het tweetalige onderwijs (tto) is ook toegankelijk voor de reguliere stroom. Meer stappen zijn gewenst (en gepland) in het ontwikkelen van een rijk didactisch repertoire van de docent.
Bekijk de schoolkaart van Wolfert Tweetalig - havo en download het juryrapport.
Wolfert Tweetalig - vwo
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Wolfert Tweetalig het predicaat Excellente School 2022-2025 voor havo en vwo toekomt.
De jury is onder de indruk van wat er gerealiseerd is in de volgende domeinen: geëngageerde internationalisering, breed ingezette coaching en een focus op autonomie en persoonsontwikkeling van de leerlingen op het Wolfert. Dit kan als voorbeeld dienen voor andere scholen. Een leerling vertelt aan de jury:
“Excellent is gewoon het veilige gevoel in de school. De school maakt je goed klaar voor de samenleving, ze maken je klaar voor de wereld, we zijn goed voorbereid op de toekomst, je leert met name samenwerken.”
Centraal staat de ambitie om de leerling te helpen groeien vanuit innerlijke motivatie tot een actieve wereldburger. Een wereldburger die de wereld begrijpt en met zelfvertrouwen en vanuit zelfreflectie kan handelen, volgens een waardevol toekomstbeeld. De school weet een praktijk te realiseren waarin duurzaam gewerkt wordt aan het versterken van het zelfstandige leerproces, vanuit reflectie en verantwoordelijkheid.
De internationale context is een belangrijk onderdeel van het wereldburgerschap en van het bewustzijn van de uitdagingen van nu en in de toekomst. De daadwerkelijke focus op intrinsieke groei lijkt een duurzaam proces waarin de school meegroeit met de leerlingen van de eerste cohorten uit dit programma. De school kan grote stappen maken in de vaardigheden die de toekomst vraagt, zoals reflectie, samenwerking, transculturaliteit en ondernemingszin. De school legt minder de nadruk op cijfers en kwantitatieve toetsing, maar meer op de kwalitatieve zelfeffectiviteit.
Het klimaat op de school is een weerspiegeling van de onderliggende waarden zoals zelfvertrouwen, persoonlijke groei en motivatie. Het tweetalige onderwijs (tto) is ook toegankelijk voor de reguliere stroom. Meer stappen zijn gewenst (en gepland) in het ontwikkelen van een rijk didactisch repertoire van de docent.
Bekijk de schoolkaart van Wolfert Tweetalig - vwo en download het juryrapport.
CSG Calvijn, vestiging Juliana
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Portus Juliana het predicaat Excellente School 2022-2025 voor vmbo-g/t toekomt.
De jury is onder de indruk van de verankering van het (t)huiswerkvrije onderwijs, de intensieve leerlingbegeleiding en de kansen die aan álle leerlingen geboden worden.
Vanuit betrokkenheid, met lef, verantwoordelijkheid en passie wordt voor elke unieke leerling onderwijs en begeleiding op maat gerealiseerd door het onderwijspersoneel en de schoolleiding op basis van de vraag: wat heeft de leerling nodig? Dit alles gebeurt vanuit een heldere structuur en met korte lijnen in de samenwerking met de leerlingen en de ouders. Calvijn Juliana is een grootstedelijke school die gelegen is in een ingewikkelde context.
De resultaten die de school met haar leerlingen boekt, zijn opmerkelijk goed. Al jarenlang stromen veel leerlingen op een hoger niveau uit dan vanuit het basisschooladvies verwacht mag worden en zijn de doorstroompercentages goed te noemen.
Het lukt Portus Juliana om de leerlingen te laten groeien en kansengelijkheid en inclusiviteit te verweven in haar onderwijsaanbod en de begeleiding aan de leerlingen. Juist in deze tijd kan Portus Juliana met haar huidige excellentieprofiel als inspirerend voorbeeld dienen voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van CSG Calvijn, vestiging Juliana en download het juryrapport.
HPC Centrum
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat HPC Centrum het predicaat Excellente School 2022-2025 voor het praktijkonderwijs toekomt.
Enthousiast en bevlogen
De juryleden ontmoetten bij hun bezoek een enthousiast en bevlogen team dat zijn werk zeer serieus neemt. De leerlingen en hun ouders zijn onder de indruk van de aandacht, passie en bevlogenheid van het team.
De teamleden van HPC Centrum baseren hun werk op de door de school en bestuur geformuleerde kernwaarden:
• We geloven in talent.
• We zijn zorgzaam, kleurrijk en gericht op samenwerking.
• We zijn glashelder en consequent.
De jury ziet die kernwaarden in de school terug in een directe relatie met het excellentieprofiel. Het leraarschap is een waardegeladen beroep en dit team laat met zijn bevlogenheid zien de juiste eigenschappen te bezitten om deze leerlingen met hun specifieke mogelijkheden goed te begeleiden.
Een breder perspectief
Het HPC Centrum-team is zich er zeer van bewust dat de school onderdeel uitmaakt van een dynamische samenleving, waarin uitwisseling en afstemming met de omgeving belangrijk is. De school weet een omgeving te bieden aan leerlingen bij wie de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt, mede omdat de omgeving niet de veiligheid biedt die nodig is voor een vloeiende persoonlijke ontwikkeling. Buiten de schooltijden blijven de leerlingen met problemen op het gebied van onveiligheid en onzekerheid kampen. Opvallend is dat de school zich in grote mate bereid toont om ook buiten de muren van de school hulp en informatie te bieden. Hierdoor krijgt het excellentieprofiel een veel breder perspectief.
Ongebruikelijke keuzes
Om de doelen van hun excellentieprofiel, zoals een sterk pedagogisch klimaat, te bereiken, voert HPC Centrum samen met het bestuur een bijzonder beleid. Zij hebben de moed om ongebruikelijke keuzes te maken in de taaktoedeling en klassengrootte. Dit leidt tot een uitgebreid ondersteuningsteam, maar met minder leerkrachten met grote groepen. Het zorgt voor een andere manier van onderwijzen en leren voor de leerlingen die een intensieve aanpak nodig hebben door hun onderwijsbelemmeringen. Het vergt inzet en ondernemingszin van de school en de bestuurders, en ook een grote mate van deskundigheid om dit ingewikkelde proces aan te gaan en dit succesvol en langdurig vorm te kunnen geven.
Een gedegen traject
De jarenlange ervaring stapelt zich op tot een gedegen traject dat wordt ondersteund door de enthousiaste en bevlogen houding van het team. Het profiel is van binnenuit ontstaan om aan de bijzondere eisen te kunnen voldoen die de doelgroep van de leerkrachten en de assistenten vraagt.
De ware kracht van de school schuilt dan ook in het schoolteam dat zich met plezier inzet voor de leerlingen en altijd onderling het gesprek aangaat om het onderwijs te blijven verbeteren.
De jury is onder de indruk van de passie, de bevlogenheid en de professionaliteit van HPC Centrum, dat als voorbeeld kan dienen voor andere scholen.
De jury onderkent het probleem om een lerende cultuur overdraagbaar te maken naar andere scholen, als niet aan alle basale voorwaarden wordt voldaan. Daar kan een gevaar in schuilen bij de kennisdeling. Toch ziet de jury voor dit team veel mogelijkheden om het heldere profiel, met de focus op veiligheid en pedagogisch klimaat, te verspreiden en daarmee een gidsfunctie te vervullen voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van het HPC Centrum en download het juryrapport.
Melanchthon Kralingen - vmbo-b, vmbo-k en vmbo-(g)t)
Conclusie jury
De jury vindt dat het predicaat Excellente School 2023-2026 toekomt aan het Melanchthon Kralingen in Rotterdam voor de afdelingen vmbo-b, vmbo-k en vmbo-g/t.
De jury is onder de indruk van de manier waarop de school de ingezette ontwikkeling van het excellentieprofiel vasthoudt en voortzet. Het adagium Je bent iemand, je kunt iets en je hoort erbij is in alle lagen van de school zichtbaar en voelbaar. Het hele team denkt in het onderwijs en de begeleiding vanuit de leerling en levert maatwerk. Samenwerken en je samen verantwoordelijk voelen voor het onderwijs en de begeleiding is vanzelfsprekend. Bijna iedere leerling behaalt een diploma dat past bij zijn of haar capaciteiten.
Ouders, teamleden en leerlingen zijn allen enthousiast over de school. De school is een veilige plek waar iedereen (er) mag zijn. Een plek waar een leerling door de positieve aanpak en sfeer leert te denken in mogelijkheden. Binnen de school en daarbuiten. De school draagt door deze aanpak bij aan een succesvolle toekomstige maatschappelijke participatie van de leerlingen.
Het Melanchthon Kralingen beschikt over een helder en relevant excellentieprofiel. De school heeft een duidelijke visie op leren en ontwikkelen met heldere doelen, die zij in de praktijk volledig waarmaakt. Juist het eigenaarschap dat we terugzien in alle geledingen, maakt het profiel nog krachtiger.
Het Melanchthon Kralingen evalueert structureel de doelen, aanpak en resultaten als uitgangspunt voor nieuwe planvorming en ontwikkeling. Dat vormt een stevige basis voor de borging en de toekomstbestendigheid van het excellentieprofiel.
De jury heeft gezien en gehoord dat de school brede interne en externe erkenning krijgt voor het excellentieprofiel. De school is bereid de opgebouwde kennis en ervaring uit te dragen naar collega-scholen die daar belangstelling voor hebben.
De wijze waarop het team van Melanchthon Kralingen iedere leerling een kansrijke en waardevolle schooltijd geeft, kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van Melanchthon Kralingen - vmbo-k, schoolkaart van Melanchthon Kralingen - vmbo-(g)t), schoolkaart van Melanchthon Kralingen - vmbo-b en download het juryrapport.
Het Spectrum
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat basisschool Het Spectrum in Rotterdam het predicaat Excellente School 2023-2026 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school Kwaliteitszorg in de schoolcultuur heeft verankerd. Daarmee realiseert de school zoveel mogelijk inclusief thuisnabij-onderwijs. Dit kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
In het uitgebreide kwaliteitszorgsysteem van de school bewaken en bevorderen specialisten de kwaliteit van het onderwijs. Het is een doordacht systeem van ontwikkelen, uitproberen en borgen. De school houdt eerder verworven kwaliteiten in het oog door kwaliteitskaarten steeds opnieuw af te zetten tegen de realiteit in de klas.
Het Spectrum werkt met de LeerKRACHT-methode. In deze methode ligt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs bij alle lagen van de school. De school werkt met doelenborden per bouw. In elke groep van de school is de vertaling van het schoolbeleid goed gewaarborgd.
Het Spectrum heeft een organisatie opgezet waarbij veranderingen van onderaf komen. Elk teamlid kan aansluiten bij het MT wanneer zij daar een aanleiding voor hebben. Doordat leerkrachten gelegenheid krijgen om nieuwe ideeën uit te proberen, ontstaat een grote betrokkenheid binnen de organisatie. Elk teamlid is betrokken bij het ontwikkelen van beleid door actief betrokken te zijn in een van de kwaliteitsgroepen.
Scholing van de professionals staat hoog in het vaandel bij Het Spectrum. Alle specialisten hebben een hbo master of hbo-plus opleiding. Leerkrachten die zich willen bijscholen krijgen daarvoor de gelegenheid.
De school heeft in haar aanbod en aanpak veel oog voor onderwijs op maat. Bijvoorbeeld voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben en voor leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning. Hierdoor is het aantal verwijzingen minimaal en lukt het om terugplaatsingen uit het s(b)o succesvol te laten verlopen.
Het Spectrum laat de waarde zien van het delen van verantwoordelijkheid en het geven van eigenaarschap aan professionals. De school is een mooi voorbeeld van hoe een goed ontwikkeld kwaliteitszorgsysteem leidt tot een kwaliteitscultuur die doorwerkt in alle haarvaten van de school
Bekijk de schoolkaart van Het Spectrum en download het juryrapport.
Auris Hildernisseschool
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Auris Hildernisseschool het predicaat Excellente School 2023-2026 voor speciaal onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de bevlogenheid van het team. Alle collega’s dragen het ‘leren leren en leren denken’ uit, vanuit Thinking for Learning. Teamleden willen zich blijven ontwikkelen. Daarvoor vragen zij aan elkaar en aan de leerlingen feedback via de tools van Thinking for Learning. Deze feedback gebruiken zij om betere lessen te ontwikkelen en beter aansluiting te vinden bij de leerlingen, die daardoor meer leren.
De pedagogische driehoek ouder-kind-school komt op de duidelijk naar voren. Ouders zijn erg enthousiast over de manier waarop er op school wordt gewerkt. Leerlingen worden echt gezien en ouders voelen zich gehoord. De school houdt ouders goed op de hoogte, onder andere via blogs die gedeeld worden met alle ouders. En het personeel praat mét leerlingen, niet over leerlingen.
Op beleids- en teamniveau heeft de school Thinking for Learning zichtbaar geïntegreerd. De implementatie binnen het team is volledig doorgevoerd, met ondersteuning vanuit de IJsselgroep. De school heeft een duidelijke visie en heeft korte- en langetermijndoelen gesteld. Alle teamleden zijn geschoold en de schoolleiding zorgt ervoor dat het leren van en met elkaar tot stand komt tijdens vergaderingen en studiedagen. De coördinator Thinking for Learning zorgt onder andere voor observaties en sturing op dit proces. De schoolleiding en teamleden verwoorden duidelijk de visie om leerlingen competent te maken in het zich aanpassen aan de veranderde maatschappij en hierbij kritisch en nieuwsgierig te blijven.
De Auris Hildernisseschool is in het ‘leren leren en leren denken’ nog erg gericht op de eigen leerlingen en op de eigen organisatie, maar mag dit met trots ook meer extern opzoeken. Ouders en leerlingen zijn heel tevreden over de school. Het profiel van deze school kan gedeeld worden binnen het speciaal én binnen het regulier onderwijs en kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van de Auris Hildernisseschool en download het juryrapport.