Ridderkerk
OBS de Piramide
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat OBS de Piramide het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop het managementteam en het team het ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) vorm en inhoud geven. Een stevig gedeelde visie en een voortdurende gerichtheid op kwaliteitsverbetering liggen hieraan ten grondslag. In 2017 heeft de jury zich ook uitgesproken over ditzelfde profiel. In dit juryrapport werd gesproken van: “een duidelijk en teambreed gedragen excellentieprofiel, ontwikkelingsgericht onderwijs”. De Piramide kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
De jury spreekt zich positief uit over het excellentieprofiel op de twee locaties van de Piramide. De school heeft een duidelijke visie op onderwijs en leren, en draagt deze met verve uit. De rijke leeromgeving is daarvan een krachtig voorbeeld, hetzelfde geldt voor de thema’s uit de belevingswereld van kinderen. De jury heeft een verantwoorde leerlijn teruggezien in de ontwikkelcirkels en het onderliggende curriculum. Vervolgens heeft de school kwaliteitskeuzes gemaakt door de inzet van methoden.
De jury herkent in de gesprekken met het managementteam en tijdens de rondgang door de school, de uitwerking van de thema’s/onderwerpen voor het schooljaar 2021/2022 (genoemd in het meerjarenbeleidsplan 2020-2024). Door de coronamaatregelen zijn onderwerpen wel uitgesteld, maar de schoolontwikkeling is inmiddels volop gaande. Rekenen en wiskunde en de ‘Rots en Water’-training zijn daar mooie voorbeelden van.
De jury is van mening dat de school in haar concept van OGO nauwlettend volgt of leerlingen zich voldoende ontwikkelen. Zowel cognitief als sociaal-emotioneel volgt de school haar leerlingen. De schoolleiding bewaakt de kwaliteitscultuur met behulp van externe meetinstrumenten, zoals de toetsen uit het Cito-leerlingvolgsysteem, Route 8 en Sociomatrix 10. Analyse van de resultaten leidt tot het maken of bijstellen van keuzes in de aansturing van de school, zowel op het niveau van de schoolleiding als van de leraren. Daarnaast is de cultuur van resultaatbewustzijn intensief vormgegeven door gebruik van het systeem Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling (HOREB).
De jury heeft waardering voor het duurzame karakter van het profiel. Ditzelfde profiel draagt de school al uit vanaf 2010. In 2016 – met het aantreden van de huidige directeur – is bewust gekozen door te gaan met OGO, hoewel nieuwe impulsen binnen het concept OGO nodig waren. Nu ziet de jury volop schoolontwikkeling op basis van de ‘Plan-Do-Check-Act’-cyclus (PCDA). De borging van het profiel is in de school gerealiseerd door audits, coaches en lesobservaties. Ook zet de school aftekenlijsten in om het aanbod te waarborgen.
De jury treft een zeer betrokken team aan dat volledig staat achter het excellentieprofiel van de school. Het vakmanschap van de leraren komt sterk naar voren in pedagogische en didactische vaardigheden. Ook ouders en leerlingen laten blijken het OGO-concept zeer te waarderen. De leerlingen waarderen de school volgens ‘Scholen op de kaart’ met een 8.5. Kennisdeling is in het juryrapport van 2017 een aandachtspunt geweest en de school heeft daaraan gewerkt. De academie van de Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden (OZHW), de bijeenkomsten van OGO en de deuren openstellen voor belangstellende scholen zijn daar voorbeelden van.
Bekijk de schoolkaart van OBS de Piramide en download het juryrapport.