Oost-Souburg
Basisschool De Tweemaster-Kameleon
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Basisschool De Tweemaster-Kameleon het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van het onderwijs aan de meer- en hoogbegaafde leerlingen op de SterQ!-afdeling en de wijze waarop het team inspeelt op de onderwijsbehoeften van deze leerlingenpopulatie. De SterQ!-afdeling vormt geen eiland binnen De Tweemaster-Kameleon. Door de groepering van deze leerlingen naast reguliere groepen, zien we afdelingen die elkaar versterken en waar mogelijk gezamenlijke keuzes in het aanbod en de aanpak. Het is een mooi voorbeeld voor andere scholen.
De jury is evenals in 2019 van mening dat De Tweemaster-Kameleon een helder profiel heeft dat herkenbaar is binnen de school. De school kwam in 2019 niet in aanmerking voor het predicaat Excellente School en zij heeft het juryrapport van 2019 ingezet voor een aanscherping van haar excellentieprofiel. De aanscherping ligt vooral in het nader expliciteren van het onderwijs aan de meer- en hoogbegaafde leerlingen en de extra activiteiten die zij daarvoor inzet.
Een mooie meerwaarde is de plaatsing van de SterQ!-groepen binnen de bouwen van de reguliere school. Het draagt bij aan een spontane uitwisseling met andere leerlingen en tot meer afstemming in het aanbod en de aanpak. De SterQ!-groepen vormen geen eiland binnen de basisschool Tweemaster-Kameleon. Integendeel, waar het kan, trekken de bouwen gezamenlijk op en waar het moet, leggen de bouwen verschillende accenten in het aanbod en het leren. Dit leidt tot een gezamenlijke lesvoorbereiding en leraren benadrukken dat de kwaliteit van hun lessen hierdoor aan kracht wint.
Wij herkennen de doelen voor de lange termijn en lezen uit de aanpak de doelen af voor de korte termijn. De Tweemaster-Kameleon werkt de twee langetermijndoelen uit in kortetermijndoelen. In haar beschrijving van de aanpak krijgen de kortetermijndoelen een heel concrete invulling. Wij zien hier ruimte voor verdere ontwikkeling door de kortetermijndoelen weer te geven in de effecten die de school wil bereiken voor haar leerlingenpopulatie. Wanneer deze effecten zijn bereikt, en na een goede evaluatie van de doelen van zowel het proces als het product, kan de school haar succes (het effect van de kwaliteitsverbetering op de leerling) vieren.
Een voorbeeld hierbij is het kortetermijndoel: leerlingen betrokken en geboeid bij de les houden. In de aanpak zien we staan: thematisch onderwijs bij de zaakvakken. Ondertussen heeft de school een nieuwe methode voor de zaakvakken en we horen het enthousiasme in de voorbereiding en de effecten van de lessen op de leerlingen. Er is ruimte voor ontwikkeling om het kortetermijndoel concreter weer te geven in motieven, doelen, evaluatie en de beoogde effecten hiervan op de leerlingen.
Een reguliere verantwoording over de resultaten vindt plaats in het rapport en in het digitale ouderportaal. De stip op de horizon weten de leraren met verve te schetsen. Dit uit zich in een portfolio met persoonlijke doelen en regelmatige kindgesprekken om af te stemmen wat nodig is om deze doelen te bereiken. De ouders ondersteunen deze stap in de schoolontwikkeling.
De organisatieverandering om meer leraren te betrekken bij de schoolontwikkeling heeft een positief effect. Vooral fulltime leraren zijn nu volop betrokken bij de schoolontwikkeling en krijgen daarvoor de tijd, werken voor de teamvergadering belangrijke onderdelen uit en bespreken die in het teamoverleg. Zo ontstaat er meer eenheid in het handelen. Het proces van evalueren, borgen en ontwikkelen is hierdoor sterker en de duurzaamheid groter.
Wij hebben een bevlogen directie en een bevlogen team aangetroffen die achter het excellentieprofiel staan en hun kennis graag delen met anderen. De leerlingen en de ouders bevestigen het belang van deze SterQ!-afdeling en zijn de ambassadeurs van deze school. Vooral wanneer het gaat om de speerpunten, zoals de uitdaging die in het onderwijs is gerealiseerd, de interesse in de aangeboden leerstof en het samen kunnen leren. Dit horen wij in alle gesprekken terug. De school onderneemt ook veel om anderen deelgenoot te maken van haar kennis.
Bekijk de schoolkaart van Tweemaster-Kameleon en download het juryrapport.