Nijkerk
Corlaer College - havo en vwo
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Corlaer College het predicaat Excellente School 2022-2025 voor havo en vwo toekomt.
De jury is onder de indruk van het contextrijk domeinleren ondersteund door didactisch coachen op proces, persoon en inhoud van het Corlaer College, dat als voorbeeld kan dienen voor andere scholen.
De school heeft een duidelijke visie op leren en ontwikkelen gericht op een gedeelde sturing van het leerproces gezamenlijk gedragen door leerling, ouder/verzorger en docent op het gebied van het plannen, uitvoeren en reguleren van de leertaak. De school heeft de leeromgevingen afgestemd op deze visie door klassikaal onderwijs af te wisselen met domeinleren. Daarbinnen staat het bevorderen van de intrinsieke motivatie centraal door in te spelen op de drie basisbehoeften: competentie, autonomie en relatie.
Het domeinleren is een specifieke aanpak en geënt op deze drie basisbehoeften. Het domeinleren geeft vorm aan de onafhankelijkheid van de leerling, doordat hij zelfstandig aan het werk kan gaan en eigen keuzes kan maken (autonomie). Gezien de niet klassikale setting van het domeinleren en het samenwerkende karakter van het leren tussen de leerlingen, ontstaat er voor docenten ruimte om met groepen leerlingen in gesprek te gaan. Dat zorgt voor verbinding tussen leerlingen onderling en tussen leerkrachten en leerlingen (relatie). Deze relatie staat aan de basis van de veilige leeromgeving.
Deze veilige leeromgeving in combinatie met de contextrijke opdrachten waarbij leerlingen zelf op zoek moeten naar mogelijke antwoorden op zelf gestelde vragen, vragen om gerichte feedback en ondersteuning van de docent. De docent is ook coach en die rol is cruciaal om de leerlingen te kunnen helpen om zich competent te voelen bij het aanpakken van deze vraagstukken.
Voor de docenten aan het Corlaer College is hun vaardigheid om te coachen daarom een essentiële vaardigheid. Het Corlaer College voert daarop een bewust professionaliseringsbeleid door leerkrachten verplicht cursussen didactisch coachen te laten volgen. De school is bezig om op advies van de collega’s een maatwerktraject voor ervaren docenten te ontwikkelen op het gebied van didactisch coachen.
De jury merkt dat de school een sterke cultuur van zelfreflectie en aanpassingsvermogen heeft. Dat blijkt onder andere uit de vernieuwde inrichting van het domeinleren voor de bovenbouw havo/vwo, het maatwerktraject didactisch coachen, de voortdurende verbeteringen aan contextrijke opdrachten en een werkgroep die bezig is een goede manier te vinden om de groei in vaardigheden van de leerlingen zichtbaar te maken. De jury is onder de indruk van de manier waarop de school de zelfreflectie organiseert die leidt tot de eerdergenoemde ontwikkelingen binnen de school. De jury heeft gezien dat de school haar aanpak en resultaten graag deelt met andere scholen en instanties.
Bekijk de schoolkaart van het Corlaer College - havo en de schoolkaart van het Corlaer College - vwo en download het juryrapport.