Harlingen
IKC St. Michaël
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat IKC Sint Michaël het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school het vak Wetenschap en Technologie vorm en inhoud geeft. De school is hierin een voorbeeld voor andere scholen.
Met veel waardering heeft de jury gezien hoe IKC Sint Michaël voor Wetenschap & Technologie (W&T) een op de toekomstgericht en baanbrekend profiel neerzet. Dit profiel toont zich allereerst in de visie die de school heeft op leren en ontwikkelen. Een belangrijk uitgangspunt voor de school is het werken aan de 21e- eeuwse vaardigheden waarin onderzoekend en ontwerpend leren een belangrijke plek inneemt. Onderzoekend en ontwerpend leren speelt naast W&T ook een rol bij wereldoriëntatie, de vrije keuze uren en excursies.
Vervolgens is de wijze waarop de school haar onderwijs in W&T heeft ontwikkeld bewonderenswaardig. Het vak W&T heeft een zeer helder en duidelijk profiel gekregen. Daartoe heeft de school een W&T coördinator aangesteld, beschikt zij over geschoold en enthousiast personeel, heeft heldere leerlijnen geformuleerd met een opklimming in moeilijkheidsgraad en maakt gebruik van adequate leermiddelen om tot een mooie aanpak te komen van Robotica en 3D-print. Een aanpak waarin complexe tot zeer complexe vaardigheden zijn te onderscheiden. Bovendien maken de leerlingen zich de universele programmeertaal eigen. We zien tijdens de rondgang enthousiasme en betrokkenheid bij de leerlingen en zij leggen graag uit waaraan zij samen werken.
In het excellentieprofiel van 2018 richtte de school zich op de begeleiding en ondersteuning van haar leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis, de TOS leerlingen. De school heeft veel expertise opgebouwd in de begeleiding en ondersteuning van deze leerlingen. Zij zet deze expertise ook in voor alle leerlingen met een probleem op het gebied van taal. In de opgedane expertise zijn nieuwe leraren stevig meegenomen door hetgeen hierover is vastgelegd als verplichte leerstof aan te merken. Ondertussen heeft de school gezien hoe haar specifieke doelgroep, de TOS leerlingen, baat heeft bij het curriculum W&T. De verklaring is dat deze leerlingen de programmeertaal goed kunnen volgen en het de communicatieve zelfredzaamheid versterkt. Daarom is het een excellentieprofiel W&T voor alle leerlingen geworden en in het bijzonder voor de TOS leerlingen. Zij kunnen volop mee doen en zich ontwikkelen.
De toegevoegde waarde is merkbaar aanwezig wanneer leerlingen vertellen hoe interessant zij het vak vinden en hetgeen zij hiervan leren. De leraren geven aan welke stappen hun leerlingen zetten in Robotica en 3D -print en hoe hoog zij de lat kunnen leggen. De directie is overtuigd van de toegevoegde waarde door de ontwikkelingen in dit vakgebied te stimuleren en te faciliteren evenals het bestuur. Faciliteren is nodig wanneer de school het programmeren op een hoog niveau wil blijven uitoefenen. Dat betekent het aanschaffen van nieuwe materialen en met regelmaat het afschrijven van voorgaande reeksen. Uitspraken doen over toegevoegde waarde in meetbare resultaten is in de periode van corona wat lastiger en hierin ligt nog een mooie uitdaging voor de school.
De school zet stappen om haar excellentieprofiel in W&T te delen zowel binnen het bestuur als in overleg en samenwerking met het voortgezet onderwijs. Dit laatste is nog geen gelopen traject, omdat het oppakken van een doorgaande lijn wisselend is bij de VO-scholen. Zes scholen onder het bestuur begeleidt de coördinator en hij ziet in vergelijk met deze startende scholen hoe ver de digitale geletterdheid op het IKC Sint Michaël inmiddels is gevorderd. Externe gerichtheid leest de jury ook af aan de zesde deelname First Lego League (FLL). Bijzonder zoals een team van leerlingen zich hierop voorbereid, veel tijd onder en na schooltijd hierin steekt en vervolgens trots is op de prijs vanwege de meeste missions (MO).
Bekijk de schoolkaart van R.k.b.s. St. Michaël en download het juryrapport.