Cuijk
Bassischool De Waai
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat De Waai het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van het excellentieprofiel van De Waai en de schoolontwikkeling vanaf 2017 na de uitreiking van het eerste predicaat Excellente School. ‘Eigenaarschap op De Waai’, de ontwikkeling van ‘breinleren’ en de Waaise leerlijn ‘executieve functie’ kunnen als voorbeeld dienen voor andere scholen.
De jury spreekt zich positief uit over de helderheid van het excellentieprofiel van De Waai. In 2017 heeft de school het predicaat Excellente School ontvangen op basis van eigenaarschap. Sinds die tijd heeft de school haar excellentieprofiel verder ontwikkeld en spreekt zij over het vergroten van eigenaarschap als een centraal ontwikkelthema. Hierbij spelen zes pijlers een cruciale rol. Er is aandacht voor zelfbewustzijn van de leerling; het zelfbewust eigenaar zijn ten aanzien van het eigen leer- en ontwikkelproces. Deze ontwikkeling hebben we in de rondgang door de school en tijdens de gesprekken gezien en gehoord. Ook binnen de leerlingenzorg komt deze ontwikkeling terug en krijgen de leerlingen extra ondersteuning vanuit de zes pijlers.
De leerlingen hebben ons tijdens de ‘Vertelroute’ duidelijk gemaakt hoe belangrijk het profiel voor hen is. De portfolio’s tonen zij met verve en trots. Ook wijzen zij ons tijdens deze route op plantjes en de daarbij behorende groeitaal, en op het onderwijs in de executieve functies met de daarbij behorende symbolen.
De leerlingenraad is trots op de school en voelt zich gehoord. Met de introductie van de nieuwe methode voor wereldoriëntatie en de voorgenomen schoolontwikkeling zien de leerlingen dat het leren niet alleen met je hoofd, maar ook met je handen kan. Hierop hebben zij de directie gewezen. De leerlingen waarderen de school met een 9 en niet met een 10, omdat er altijd wel iets is wat beter kan. Over groeitaal gesproken!
Wij lezen uit de aanpak en de resultaten af welke doelen in het excellentieprofiel centraal staan. Dit betekent dat doelen niet uitgebreid in documenten staan beschreven, maar een directe doorvertaling krijgen naar de praktijk van alledag. De leerteams vervullen daarbij een belangrijke rol. Ook het groeidocument biedt een goede handreiking om vanuit de pijlers (de doelen) te zien hoe de doorvertaling naar de aanpak en de resultaten is gerealiseerd. We zien nog wel een ontwikkelpunt voor wat betreft de resultaten van het excellentieprofiel. Zo zijn de resultaten van de executieve functies transparant op individueel niveau. Het maakt ons nieuwsgierig naar de resultaten op groeps- en schoolniveau.
Waardering hebben wij voor het duurzame karakter van het excellentieprofiel. Deze duurzaamheid is het gevolg van een voortdurende evaluatie, een stevige borging en een gerichte schoolontwikkeling. Ook nieuwe leraren kunnen zich de werkwijze eigen maken via het inwerktraject dat de school hiervoor hanteert. In het jaarplan 2021/2022 zijn korte evaluaties weergegeven om op basis hiervan te borgen of te verbeteren.
Om te borgen zijn goede borgingdocumenten gemaakt en ligt de vraag bij de leerteams of zij de afspraken willen vastleggen in kijkwijzers of kwaliteitskaarten. De voorgenomen schoolontwikkeling ligt volledig in de lijn van het versterken van het excellentieprofiel.
Tot slot hebben wij geconstateerd dat erkenning van het excellentieprofiel volop aanwezig is en de school haar kennis deelt met andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van Bassischool De Waai en download het juryrapport.